• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypadki tramwajowe przez fatalny stan torowisk?

Maciej Naskręt
17 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wypaczone tory na ul. Chłopskiej. Przyczyna ostatniego poważnego wypadku tramwaju w Gdańsku. Wypaczone tory na ul. Chłopskiej. Przyczyna ostatniego poważnego wypadku tramwaju w Gdańsku.

W tym roku miały miejsce dwa groźne wykolejenia tramwajów w Gdańsku - 20 lutego 4 lipca , w których zostali poszkodowani pasażerowie. Motorniczowie przekonują, że przyczyną wypadków jest fatalny stan torowisk. Postanowiliśmy więc przyjrzeć się pracy urzędników odpowiedzialnych za utrzymanie infrastruktury tramwajowej.



W tym roku na gdańskich torowiskach miały miejsce dwa poważne wypadki. Do pierwszego doszło 20 lutego, kiedy to przejeżdżający przez skrzyżowanie pod Zieleniakiem zobacz na mapie Gdańska tramwaj wypadł z torów i uderzył w osobówkę. Nie było ofiar, ale trzem osobom udzielono pomocy. Tramwaj ustawiono na tory po prawie sześciu godzinach akcji. Powołana komisja na razie nie opublikowała stanowiska w sprawie przyczyn wypadku.

Kolejne poważne zderzenie miało miejsce niedawno. 4 lipca tuż przed godziną 14 na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska wykoleił się tramwaj nr 2, jadący w stronę Zaspy. Tramwaj wypadł z torów z powodu wypaczonych na skutek wysokiej temperatury powietrza szyn. Pojazd uderzył w słup trakcyjny i przy okazji zniszczył ogrodzenie.

Od początku roku ponadto doszło do kilku niegroźnych wykolejeń tramwajów w zajezdni, a także na pętli. Motorniczowie nie mają złudzeń, że to skutek braku reakcji na ich sygnały odnośnie stanu infrastruktury.

- Od dłuższego czasu nie ma reakcji na monity moje, jak i kolegów, a także koleżanek. Jedynym rozwiązaniem jest ustawienie ograniczenia prędkości na torowisku, a tymczasem oczekuje się od nas jazdy według rozkładu, co w takich sytuacjach jest bardzo trudne. Tu chodzi także o bezpieczeństwo pasażerów - opowiada nam motorniczy, który do redakcji zadzwonił kilka dni po wypadku na ul. Chłopskiej.
Czytaj też: Nadmierna prędkość miała spowodować wykolejenie tramwaju pod Zieleniakiem

SKutki wypadku z 20 lutego


Od zgłoszenia do realizacji



Postanowiliśmy zapytać urzędników, jak naprawiane są u nas torowiska.

Zacznijmy od tego, że wszystkie informacje o nieprawidłowościach w infrastrukturze tramwajowej motorniczowie są zobowiązani przekazywać do Zespołu Utrzymania Ruchu (ZUR) działającego przy GAiT. ZUR niezwłocznie ma obowiązek przekazywać te informacje bezpośrednio do wykonawcy prac utrzymaniowych, z którym Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ma zawartą umowę na utrzymanie infrastruktury tramwajowej.

- Pogotowie torów podejmuje dziennie od 5 do 10 interwencji zgłoszonych przez ZUR, od 1 stycznia do 30 czerwca pogotowie torów zareagowało na ponad 1000 zgłoszeń. Zadaniem wykonawcy jest zabezpieczenie wskazanych przez motorniczych miejsc w celu zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu tramwajowym - wyjaśnia Trojmiasto.pl Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.

Skutki wykolejenia z 4 lipca


GZDiZ: dbamy o jakość torowiska



Za co jest odpowiedzialny zatem GZDiZ?

- Za stan techniczny infrastruktury. Poprzez zgłoszenia mamy kontrolę nad stanem technicznym infrastruktury, uczestniczymy w pracach awaryjnych i podejmujemy decyzje związane z prowadzonymi pracami, dokonujemy odbiorów wykonanych prac. Niezależnie od zgłoszeń motorniczych, pracownicy GZDiZ dokonują przeglądów infrastruktury, aby zidentyfikować ewentualne nieprawidłowości - podkreśla Kiljan.
Władze GZDiZ przekonują, że wszystkie nieprawidłowości są niezwłocznie zabezpieczane, a następnie zlecamy prace naprawcze, które mają doprowadzić infrastrukturę do stanu pierwotnego. Naprawy realizowane są najczęściej w nocy, przerwach w ruchu tramwajowym lub przy wstrzymanej komunikacji tramwajowej w ciągu dnia.

Co dalej z torowiskiem na ul Chłopskiej?



Po wykolejeniu 4 lipca w ciągu ulicy Chłopskiej zostały przeprowadzone prace naprawcze. Tor został rozprężony (zostało zdjęte przytwierdzenie podkładów do szyny) na długości 80 m.

- Tor jest poddany codziennej obserwacji, w ramach której prowadzone są pomiary - mówi Kiljan.
Prowadzone obserwacje mają na celu stwierdzenie czy tor "pracuje" czy jest już stateczny. Sprawdzane są wartości luzów.

- Gdy stwierdzimy, że tor już jest stateczny i "zakończył pracę", możemy podjąć decyzję o pospawaniu toków szynowych. Wykonujemy również pomiary szerokości toru i przechyłki - w ten sposób sprawdzamy, czy zachowane są podstawowe parametry geometryczne toru. Wprowadzono też ograniczenie prędkości do 15 km/h - uzupełnia Kiljan.
Po ustabilizowaniu się szyn zostaną one pospawane w neutralnych temperaturach. Przeprowadzone w ostatnich dniach oględziny i pomiary torów potwierdziły jego stateczność. Dlatego już przystąpiliśmy do wykonywania prac spawalniczych. Tory zostaną całkowicie pospawane do końca przyszłego tygodnia.

Czytaj także: Psy ze schroniska jeździły zabytkowym tramwajem

Motorniczowie krytycznie oceniają torowisko na Chłopskiej



Prowadzący tramwaje przekonują, że pomimo monitów do obsługi GZDiZ, torowisko nie zostało w porę naprawiane i doszło do wypadku. Podobno na Chłopskiej dzień wcześniej były prowadzone jakieś prace torowe.

- Infrastruktura torowa zabezpieczana jest niezwłocznie, w następnej kolejności zlecane są prace naprawcze. M.in. w ciągu ul. Chłopskiej prowadzone były w ostatnim czasie nocne prace związane z regulacją i stabilizacją torów tramwajowych. Nie miały one wpływu na zdarzenie - zapewnia Kiljan.
Jak utrzymują urzędnicy, na tym torze w wyniku wysokich temperatur otoczenia (w cieniu 30 stopni Celsjusza, w słońcu 40) powstały dwa wyboczenia (zniekształcenia). To one spowodowały niekontrolowany wzrost sił rozciągających w szynach. Temperaturę neutralną określa się wewnątrz szyny, wystąpienie temperatury w otoczeniu rzędu +30°C nie oznacza, że jest to temperatura szyny. W zależności od ekspozycji temperatura w szynie osiąga wartość powyżej temperatury zewnętrznej.

Wykolejony tramwaj na Chełmie 20 marca


Są problemy na al. Havla zobacz na mapie Gdańska



Motorniczowie zgłaszali też problemy na al. Havla w rejonie ul. Płockiej. Boją się oni tam jeździć z pasażerami. Tam stwierdzona została lokalna niestabilność toru.

- Tor jest poddany obserwacji. Dział Utrzymania Infrastruktury Tramwajowej i Autobusowej GZDiZ przeprowadzi szczegółową jego analizę. Tory na al. Havla były spawane w niskich temperaturach - poniżej neutralnych, były poddane procesowi regulacji naprężeń. Prowadzona analiza ma potwierdzić, że już nie pracuje i będzie stateczny w każdych warunkach - tłumaczy Kiljan.
GZDiZ prowadzi obserwację, czy nie dochodzi do przemieszczeń toków szynowych na podkładkach, czy na przytwierdzeniu nie ma podłużnych ruchów szyny. W tej analizie wykorzystują metody eksperckie wg prof. Henryka Bałucha. Niezależnie od tego, tor zostanie poddany regulacji, gdy będą mieli pewność, że nie zachodzą ruchy toków szynowych.

Regulację toru wstępnie zaplanowano do 30 września br. W tej lokalizacji także zostało wprowadzone ograniczenie prędkości do 15 km/h.


Problemy na trasie w stronę Stogów



Zgłaszane są też problemy na trasie tramwajowej w kierunku Stogów. Pierwszy odcinek sprawia kłopoty motorniczym w rejonie przystanku ul. Głęboka. Co tutaj się dzieje?

- Tor w tej lokalizacji przebudowany był w ramach inwestycji. Dwa razy się wyboczył. Pierwszy raz wiosną 2016 roku. Drugie wyboczenie miało miejsce na przełomie maja i czerwca br. Tor został naprawiony w ramach gwarancji udzielonej przez wykonawcę. Po naprawie nie stwierdzono nieprawidłowości w pracy toru - mówi Kiljan.
Fatalnie wyglądają też tory w rejonie ul. Kaczeńce. Tam strach jechać tramwajem szybciej niż 10 km/h. Odcinek na szczęście ma być objęty już wkrótce przebudową w ramach remontu linii tramwajowej na Stogi. Umowa na realizację zadania została już podpisana.

100 różnych prac na torowiskach w tym roku



Wszystkie powyższe lokalizacje są objęte nadzorem. Prowadzone są obserwacje stateczności torów - czy dochodzi do pełzania toków szynowych, pomiary szerokości torów i przechyłki. Miejsca te są bezpieczne i mogą być eksploatowane zgodnie z obowiązującą na nich prędkością. Prędkość obowiązująca na danych odcinkach tj. 50 km/h lub zgodnie ze znakami ograniczenia wystawionymi w lokalizacjach do 15 km/h.

W bieżącym roku w ramach utrzymania GZDiZ zlecił ponad 100 prac w różnych lokalizacjach. Czynności utrzymaniowe to miedzy innymi: szlifowanie szyn w torach tramwajowych, regulacja i stabilizacja torów tramwajowych, frezowanie szyn w torach tramwajowych, wymiana iglic w zwrotnicach, kontrola szyn.

W każdym miesiącu wykonywane są prace konserwacyjne tj. mycie zwrotnic, smarowanie części trących w rozjazdach, dokręcanie śrub w zwrotnicach, konserwacja przyrządów wyrównawczych czy uzupełnianie smaru w smarownicach oraz regulacja pracy smarownic. Wymieniane są szyny, podkłady i zwrotnice.

Miejsca

Opinie (277) ponad 10 zablokowanych

  • Za dużo pieniędzy idzie na drogi a za mało na tory. (15)

    • 168 75

    • za dużo pieniędzy idzie na drogi i tory. (4)

      Niska jakość wykonawców.

      • 29 5

      • Rowery na tory

        • 9 5

      • Oj sypie się Gdańsk PO (2)

        • 14 9

        • No tak, w miastach w których rządzi PiS na tory idzie mniej (1)

          Dokładnie 0pln :)

          • 9 7

          • jak na premie dla towarzyszy pisowców idzie cała kasa

            to na tory i drogi nie starcza

            • 8 10

    • w ramach oszczędności i premii dla kadry zarządzającej proponuje ograniczenie prędkości do 10 km/h w całym Gdańsku

      i wtedy nie będzie wykolejeń a premie i nagrody dla kadry zarządającej transportem szynowym będą wysokie. Bardzo wysokie. I gitara.

      • 22 6

    • transport szynowy to skansen - sens ma tylko metro i tzw skm reszta to XVIII w..... (3)

      co za problem wozić ludzi za pieniadze pojazdami elektrycznymi czy na wodór, na gaz ...ładowanie milionów/miliardów w tory to wywalenie pieniędzy w błoto bo utrzymanie drogo kosztuje ......jazda państwową komunikacją z menelami dla pracującej osoby/która płaci za bilet/ to porażka

      • 11 34

      • czy wodów, czy na prąd, to samochody indywidualne zajmują tyle przestrzeni, co zdezelowany diesel

        Ciekaw jestem, czy sam ma Pan samochód na benzynę/ropę/gaz, czy na wodór.

        Jeśli nie na wodór - to dlaczego? Może dlatego, że są bardzo drogie. Uwaga: jeśli nie stać obywateli na takie samochody to bardzo możliwe, że w budżecie miejskim też nie ma na to pieniędzy.

        • 6 4

      • debil

        zwykły debil

        • 0 4

      • Ale to prawda, jestem zwolennikiem komunikacji miejskiej, ale to sensu, w warunkach gdańskich zero

        SKM ma za to wielki sens

        • 0 1

    • (2)

      Ciekawe gdzie niby wydają tak dużo pieniędzy na drogi. Wyjedź poza centrum to zobaczysz ile to pieniędzy wydaje sie w osowej czy nowym porcie

      • 12 3

      • w Osowej nie chcą dróg przez permanentne protesty (1)

        • 7 4

        • Bo im tam jelenie biegają

          • 7 2

    • (1)

      I pewnie dlatego mamy takie g*wniane drogi, prawda? U nas każda infrastruktura jest niedoinwestowana, drogi też są w fatalnym stanie. Dziura na dziurze, łata na łacie, wyboje, koleiny, zapadnięte studzienki.

      • 10 5

      • Jak z połowy samochodów cieknie syf

        A połowa ciężarówek jest przeładowana, jak mają się drogi utrzymać?

        • 6 4

  • (18)

    Jak tam pensje w GAIT? Dalej 2tys na reke i mus jazdy rozwalonymi pojazdami?

    • 205 16

    • Idiota (1)

      • 6 52

      • Ja jestem Krzysiek, miło mi.

        • 43 5

    • trzeba było się uczyć w tym języków miałbyś więcej na rękę (12)

      • 5 33

      • ja jestem nauczycielem jez niemieckiego i znam języki i co? Tez mam 2 tys na rękę,wiec nie chrzań (11)

        z tą nauką języków....

        • 22 4

        • To albo słabo znasz albo jesteś totalny imbecyl (4)

          • 5 29

          • Język jest tylko dodatkiem (3)

            • 8 0

            • pisowcy w spólkach nie znają języków (2)

              nie maja wykształcenia a jedynie przynależność partyjną i dzięki rządowemu programowi rodzina + zarabiają setki tys. złotych rocznie

              • 8 13

              • Bul vel hrabia bredzisław nawet POlskiego nie umiał a był prezydentem lemingów.

                • 13 6

              • Platformersi w spółkach nawet po polsku nie potrafią się poprawnie wypowiedzieć

                • 8 5

        • Nauczyciele zarabiają strasznie mało (1)

          Mówiąc szczerze nie rozumiem, dlaczego jeszcze nie zmieniają pracy...

          • 12 0

          • Kumpel studiował matematykę.

            Wszystkim mówili, że jak do bani pójdzie, i nie dostaną się na dobrą specjalizację, zostaną nauczycielami. Może o to chodzi?

            • 4 1

        • (2)

          Idź do call center, dostaniesz dwa razy więcej.

          • 3 3

          • To miałem pisać

            Do korpo. Ale wtedy 40h/tydz i 26 dni urlopu "tylko"

            • 1 0

          • ale korpo jest zupełnie na świecie zbędne

            co innego nauczyciel czy śmieciarz

            • 1 0

        • chyba w burdelu w frankfurcie

          • 1 1

    • Wystarczy

      • 1 4

    • Nie

      • 2 1

    • pyta bezrobotny

      • 3 1

  • Panie Macieju (3)

    To temat tabu, proszę strzec się seryjnego samobójcy i przez pewien czas wstrzymać się z konsumpcją budyniu

    • 133 34

    • Proponuję kaczą zupkę

      • 16 13

    • ale kacze plemie atakuje na Trójmiasto (1)

      Plujecie za pieniądze małych pisiorków czy głupi jesteście sami z siebie ?
      Trójmiasta i tak nie zdobędzie banda kurdupla !!

      • 2 5

      • To zwykli wkurzeni mieszkańcy. Ja będę głosował na młodego Wałęsę

        • 4 2

  • Jakie źle tory?? (10)

    Jest prosto jak prosta w geometrii w dziale matematyki. Załączona fotka pokazuje jak to wygląda, góra powinna za to odpowiedzieć i beknąć kropka

    • 132 13

    • tory i nie tylko (1)

      To codzienność. Osobiście pisałem raporty i przedstawiałem zdjęcia kierownictwu Gait ,to nie tylko torowisko ale również stan taboru ma wpływ na tory .Zdjęcia dotarły do samego prezesa Lisickiego .I co to dało zostałem zwolniony z pracy byłem niewygodnym pracownikiem ,przedstawiałem zaniedbania jakie istnieją w poszczególnych wydziałach .Niema co się dziwić że mają takie braki w zasobach ludzkich ,ci co mówią głośno o tych zaniedbaniach są usuwani

      • 46 4

      • oj królik toć gadałes że sam się zwolniles. d*psko widzę piecze

        • 0 2

    • Kacperek wszystko wyprostuje..... (3)

      • 12 9

      • Weźmie młot i będzie klepał (1)

        Odpowiedni człowiek na właściwe miejsce

        • 8 3

        • młot młota młotem

          • 0 0

      • Konferencja z człowiekiem, który kiedyś jechał tramwajem w przygotowaniu

        • 3 2

    • Podwale Przedmiejskie - rejon ul. Sadowej - (1)

      Również ograniczenie do 15 km/h, tory krzywe, przejeżdżającymi tramwajami "rzuca".
      Taki stan trwa co najmniej dwa miesące...

      • 8 1

      • tak na śmiesznie

        pamiętacie jeszcze trasę bałtycka - w stronę oliwy?
        pieknie tam gibało tramwajami.
        widać było od razu, kto nie z miasta:)

        • 5 0

    • Lisicki beka tylko po żubrzyku

      • 7 1

    • Powinni beknąć? To kiełbaska i piwko. Ja proponuję jeszcze grochóweczkę żeby dali głos drugą stroną.

      • 2 2

  • (4)

    Kiedyś byłem nawet motorniczym ale teraz jestem niczym

    • 50 15

    • Donald? (3)

      • 3 11

      • podgryzcie sobie gardla, szybciej sie wykonczycie.. (1)

        • 6 0

        • wolskie świnie

          co się dziwić,
          jeszcze więcej religii w szkołach,
          to na pewno podniesie Polskę z kolan

          • 4 2

      • Nie, balbina

        • 2 0

  • natychmiast wyprostować tory w całym Gdańsku! (8)

    • 75 23

    • Kacperek wszystko wyprostuje..... (5)

      • 13 15

      • (2)

        Nie masz czasem wizyty u psychiatry?

        • 13 12

        • Kaczy wiatr (1)

          • 5 11

          • Wieczorem nad stawem rodzina kacza ,kaczy kuper w wodzie macza a w tym cała rzecz i sęk żeby kaczy kuper zmiękł.

            • 0 1

      • Pawełku,już po szesnastej.

        Idź do domu.Jutro potrollujesz.

        • 3 3

      • tobie zwoje mozgu juz dawno sie wyprostowaly. moze straz miejska ci pomoze

        bo psychiatra juz zalamal rece.

        • 2 3

    • Wszystkie zakręty zlikwdowac ale już!!#!!

      • 1 1

    • Dzieki za dotacje UE i "madrosc" naszego prezydenta.

      Podziekujmy UE za dotowanie nowych tras i torowisk. bez planu wszystko byle sie pochwalic ile sie wydalo. Zbudować łatwo, wziąć kredyty, zadłuzyć miasto, ale potem juz na eksploatacje pozostalej infranstruktury nie wystarcza. Bo nie może.. chroń nas od dobroczyńców z UE .. dobry bobrze,

      • 1 1

  • Niestety wychodzi jakość wykonania remontu tych torowisk. (5)

    Wszystko robione byle jak i jak najtaniej.

    • 139 10

    • Teoretyczne miasto bolkowo.

      • 14 10

    • Historia prawdziwa

      Lat temu naście .Kiedyś znajomy pracował w pewnej firmie i pyta się szefa dlaczego gruz sypią pod drogę a nie normalny podkład...a on odpowiada "po na choćby potop" . To świadczy jaką mentalność posiadamy. Tu ,teraz i nasza kieszeń się liczy a nie przyszłość i bezpieczeństwo pokoleń .Nie można zarobić normalnie i zrobić porządnie .Willa ,samochód z górnej półki musi być tu i teraz. Ludzie nie dochodzą do majątków przez pokolenia ,dzisiaj to jest "jeden dzień" czasami ale przeważnie kapitał zdobyty na łapówkach i bublach wykonawczych.

      • 34 0

    • Kacperek wszystko wyprostuje.....

      • 3 8

    • Byle jak to na pewno, czy najtaniej - mam watpliwosci....

      • 1 0

    • A szyny z Szanghaju !?

      Gdańska 'Ośmiornica" kasę wzięła a nikt nie wie na co i ile wydaje ?
      ...sprawy o 'mieszkania' to wierzchołek góry zanurzonej w G...

      • 0 0

  • (6)

    Jeśli szyny wypaczają sie w takiej niespotykanej temperaturze jak 40stopni w słońcu, to ktoś cos chyba nie do końca dobrze zaprojektował.

    • 160 5

    • (2)

      Poprostu oszczedzili na dylatacjach, a fizyki nie oszukasz.

      • 25 4

      • (1)

        Dokładnie. Dopóki ktoś nie wpadł na pomysł zaspawywania dylatacji, żeby koła nie stukały w czasie jazdy, to problemu nie było. Ten ktoś wyliczył, że tak się da i określił jakie warunki trzeba spełnić, żeby tor się potem nie wyboczał. Wystarczy je spełnić, ale to trzeba umieć. Ale wiedza i doświadczenie kosztuje a przy przetargu liczy się cena, wiec jest jak jest i inaczej nie będzie.

        • 25 2

        • Internetowych Ekspertów ds. Budowy i Utrzymania Torów Tramwajowych zapraszamy na kurs doszkalający pt. praca toru bezstykowego. Kurs dostępny bezpłatnie na studiach wyższych.

          • 12 0

    • I z powodu jakich niby upałów jak było 20-25 stopni wtedy? (2)

      To efekt zwykłego, tak typowego dla budżetówki niedbalstwa i olewajstwa a nie żadnych upałów.

      • 22 1

      • Liczy się słońce, temperatura powietrza nie jest aż tak istotna.

        Tory na pewno nie miały 25st

        • 3 2

      • Po szynach

        Porusza się tramwaj który powoduje nacisk na tor do tego trzeba uwzględnić tarcie kół o szynę. Temperatura powietrza około 30 może oznaczać temperaturę szyny w granicach 70-80 stopni.

        • 6 0

  • Pan Lisue Cki to jest powod ... (10)

    Komunalnych tez tak dobił...

    Caly Gdańsk obecnie nie trzyma sie skladubi ładu.

    Jest totalny balagan. Brak nadzoru i dziadostwo co widać golym okiem.

    Ścieki do Motławy
    Niekoszenie traw
    Smrod z Szadółek
    Parkowanie byle gdzie bez konsekwencji
    Wypasajace kursy autobusow
    Wypadajace kursy tramwajów
    Opoznienia

    Malowanie lini na drogach w sposob oszczędny np tylko linia glowna a juz oznaczenia np pas dla rowerów czy strzkla skrętu nie

    Brak remontów budynków i chodników

    Zalewanie miasta wodą przez niszczenie i likwidację zieleni

    Dlugo by wymianieca jeszcze :(

    • 218 15

    • Sam se kur(s)y chyba wypasasz na wsi

      • 2 25

    • (3)

      Czy są chętni do zrzutki na te szlachetne cele ? Też chciałbym mieć stumetrowe mieszkanie z tarasem i prywatny samolot.

      • 7 9

      • (2)

        Przecież płacimy podatki! Zarządca sobie nie radzi? To niech zrezygnuje i tyle

        • 10 0

        • (1)

          To kiedy Kaczyński odejdzie?

          • 4 12

          • lecz się na nogi

            bo na głowę już za późno

            • 6 1

    • Nie marudź kacperek

      • 2 10

    • Stan torów a sposób jazdy

      Na stan torów moim zdaniem wpływa też sposób pokonywania łuków przez motorniczych. bardzo często obserwuję, że wchodzą w łuki na pełnej prędkości - przecież wtedy szyny szybciej się zużywają. Czy podczas szkolenia nikt im na to nie zwraca uwagi?

      • 3 5

    • Najważniejsze, że poprzez GPEC dotujemy niemieckie miasto Lipsk.

      Oni mają równe drogi, piękne fontanny, śliczne trawniki. To wielka satysfakcja, że i my się do tego dołożyliśmy.

      • 11 0

    • to beda odszkodowania za korzystanie z gdanskiej komunikacji p. Budyn. wytoczyc procesy.

      Ceny biletow skoczyly od 130 % a bezpieczenstwo w tym czasie spadlo przez ten czas.
      Dobrze, ze juz nie ucze się i nie musze korzystac ze zlomu..

      • 6 0

    • I codzienny napływ hord słoików pragnących dobić to piękne miasyo!

      • 1 0

  • Dlaczego w innych miastach nie ma takich fuszerek? (4)

    Od lat zgłaszamy ZDiZ problemy: źle ustawione sygnalizacje, niesprawne zwrotnice, częste awarie sieci trakcyjnej itd. a pan Prombynus i Adrian z ZDiZ mają to gdzieś.

    • 85 7

    • zapraszam (2)

      do Krakowa.....tak szyny "wyskakuja" do góry.No ale tam maja w wielu miejscach nawierzchnie typu budapesztańskiego. Tyle tylko ,że przez polskich racjonalizatorów....usprawnione.

      • 11 6

      • ciekawe (1)

        dlaczego ktos minusuje oczywiste fakty....za pewne jakis sprawny inaczej patriota spod znaku sołdatów przekletych...nie spodobali mu sie polscy racjonalizatorzy czy bratnie słowo ...budapest.No prosze napiszcie....

        • 12 3

        • ty masz jakies obsesje czy tylko fobie ?

          • 4 7

    • bo nie mieszkasz w tych "innych miastach"

      • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane