• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa Podwala Przedmiejskiego droższa niż planowano

Krzysztof Koprowski
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeszcze przez co najmniej 1,5 roku piesi będą zmuszeni do korzystania z przejść podziemnych pod Podwalem Przedmiejskim - o ile miasto nie wycofa się z inwestycji. Jeszcze przez co najmniej 1,5 roku piesi będą zmuszeni do korzystania z przejść podziemnych pod Podwalem Przedmiejskim - o ile miasto nie wycofa się z inwestycji.

Pod znakiem zapytania stoi rozpoczęcie przebudowy Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w przyszłym roku. W przetargu wzięła udział tylko jedna firma, której oferta o ponad 17 mln zł przekracza przewidziany budżet na ten cel. Jak informują urzędnicy, nie została jeszcze podjęta decyzja o dalszych losach tej inwestycji.



Czy czujesz się bezpiecznie w przejściach podziemnych późnym wieczorem lub nocą?

Ogłoszony pod koniec września przetarg na przebudowę Podwala Przedmiejskiego zakończył się złożeniem oferty tylko przez jednego wykonawcę - firmę MTM z Gdyni.

Roboty budowlane wyceniła ona na prawie 38 mln zł, tymczasem urzędnicy oczekiwali ofert do kwoty 20 mln 800 tys. zł.

Znalezienie brakujących ponad 17 mln zł nie będzie łatwe - zarówno pod względem inżynierii finansowej miasta, jak i podjęcia decyzji na niespełna rok przed wyborami samorządowymi wobec tej wciąż budzącej liczne kontrowersje inwestycji.

- Nie zapadły jeszcze żadne decyzje w zakresie dalszych losów tej inwestycji. Rozważane są różne możliwości - mówi Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Czytaj też: Budżet Gdańska po raz pierwszy przekroczy 3 mld zł

Przypomnijmy, w ramach inwestycji, oprócz wyznaczenia przejść naziemnych ułatwiających pokonanie Podwala Przedmiejskiego, "otwarte" w nowych relacjach zostaną skrzyżowania z ulicami Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska, Chmielną zobacz na mapie Gdańska oraz Łąkową zobacz na mapie Gdańska. Ponadto przewidziano udogodnienia dla rowerzystów (pasy rowerowe i przejazdy), zwężenie jezdni południowej (w stronę Elbląga) do dwóch pasów ruchu oraz przebudowę infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.

Schemat planowanych zmian na Podwalu Przedmiejskim. Schemat planowanych zmian na Podwalu Przedmiejskim.

Prace opóźnione o dwa lata, zakończenie najwcześniej w 2019 r.



Gdyby miasto zdecydowało się na wybór firmy MTM, na wykonanie wszystkich prac będzie ona miała czas do końca czerwca 2019 r., przy czym przebudowa skrzyżowania i utworzenie przejścia naziemnego na Wyspie Spichrzów powinno być gotowe już rok wcześniej.

Przyjęty harmonogram prac i tak jest już znacznie opóźniony względem pierwotnych założeń. Rozpoczęcie prac budowlanych miało bowiem nastąpić już w 2016 r.

Problemem okazało się znalezienie wykonawcy dokumentacji, a gdy ostatecznie została nim firma Highway z Banina, inwestycję włączono do projektu "węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska", co z kolei uniemożliwiło rozpoczęcie prac w 2017 r.

Także otwarcie ofert zostało przełożone niemal o miesiąc ze względu na szereg zapytań ze strony potencjalnych wykonawców. Nie przełożyło się to jednak ostatecznie na złożenie więcej niż jednej oferty.

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Miejsca

Opinie (139) 3 zablokowane

  • niech zostanie tak jak jest! (10)

    • 175 150

    • oczywiście że tak! (3)

      tylko nawierzchnię wymienić, porobić eleganckie prawo i lewoskręty i gotowe. Oszczędność i szybsza robota

      • 26 24

      • Piękny Bangladesz, nie zmieniac (2)

        tylko po to, zeby mozna bylo zmieniac pasy jadac 100km/h przez centrum miasta

        • 20 14

        • No właśnie ponoć korki są

          to może wyburzyć kilka starych ruder przy Długiej i puścić tam obwodnicę. Trzeba wszak domykać ramy komunikacyjne. Im więcej ram, tym lepiej.

          • 13 5

        • idź się leczyć debilu!

          • 5 4

    • (1)

      bo co, jezdzisz auem janusz???? a spróbuj tak wczuc sie w skore innych ludzi, np lokalnych tysiecy mieszkanowc ktorzy musza poruszac sie tymi chodnikami, te kobiety, dzieci, no i przede wszystkim starsi ludzie ktorych w tej okolicy jets bardzo duzo woleli by isc sobie ,,górą" niz wspinac sie po schodach i bac w przejsciu podziemnym o swoje rzecyz, mojej babci tam ukradli trebke w tunelu. a i brawo za sciezke rowerowa w koncu bedzie mozna normalniej tamtedy jezdzic bo okolice centrum to koszmar dla rowerzystow

      • 24 21

      • piekny Bangladesz, zostawmy to!!

        tylko po to, zeby mozna bylo zmieniac pasy jadac 100km/h przez centrum miasta

        • 10 8

    • Zbędny wydatek

      Zbędny wydatek, środki przeznaczyć na coś bardziej sensownego, wiele potrzeb jest w mieście. Poprawić stan bezpieczeństwa przejść dla pieszych poza głównymi arteriami, nieoświetlone, pasy niewidoczne, żle oznakowane.

      • 19 9

    • O nie
      Miasto dla ludzi nie dla samochodów a kierowcy to zwierzęta a nie ludzie

      • 2 16

    • Bez konkretnej zabudowy Podwale Przedmiejskie będzie jak sznyta w tkance miasta.

      Co dalej z odbudową tego fragmentu Gdańska?

      • 3 7

    • Pan Koprowski

      Doplaci roznice w cenie wykonania bo to projekt jego zycia :)

      • 3 1

  • Trzeba trochę pojeździć po innych dużych miastach w kraju (4)

    wtedy można zobaczyć, że takiego syfu w centrum jak na zdjęciu powyżej to już naprawdę trudno uświadczyć gdziekolwiek

    • 135 25

    • Tak

      Twz sie zgadzam. Naprawde Gdańsk od 20 lat stoi. Spojrzcie jak szkoły tu wygladaja. Co tam. Całe dzieonice inporownajcie to z innymi wioskami, gdzie z ue pojudowano drogi, ronda a tu nic. Sitwa u koryta

      • 17 11

    • W Gdańsku inwestuje się głównie w peryferia, centrum jest zaniedbane A przy obwodnicy, na południu co rusz nowa szkoła droga parczek

      • 7 9

    • wybudowaliśmy jeszcze gorsze SKM Śródmieście - Okopowa

      horror, horror

      • 6 2

    • Najlepiej omijać szerokim łukiem, nie ze względu na bezpieczeństwo, a na stan.

      Co z tego, że przejścia są (stosunkowo) bezpieczne, jak panuje tam taki syf, że aż wstyd.
      Co myślą sobie turyści?!

      • 9 2

  • Wycenili na 20 milionów, a wykonawca chce dwa razy tyle? (8)

    Albo zmienić wykonawcę... albo tego co wyceniał.

    • 117 15

    • Chyba nie znasz prawa rynku, co?

      • 7 13

    • wycena była robiona kilka lat temu (6)

      gdy firmy budowlane walczyły o kontrakty i obniżały ceny do minimum
      teraz po podwyżkach płac, gdy trudno o pracownika zaczęli wyceniać robotę tak aby coś na tym jeszcze zarobić, firmy budowlane dopłacają do starych kontraktów ( patrz Vistal) , więc muszą jakoś wyjść na swoje żeby nie zbankrutować

      • 5 4

      • "na swoje", znaczy ustawić się na resztę życia jednym zleceniem. jakie to POlskie

        • 5 8

      • "teraz po podwyżkach płac..."

        Taaa, pewnie...

        • 4 1

      • swoją drogą to fascynujące, że (3)

        w niemczech, francji itd. kilometr autostrady jest tańszy, robotnicy dostają więcej pieniędzy, a pracują na 3 zmiany łącznie z nocą, więc wszystko powstaje szybciej...u nas po prostu chyba jakoś za dużo z tych milionów znika...

        • 8 2

        • (2)

          a może po prostu mają to bardziej zautomatyzowane więc potrzebują mniej ludzi i robią szybciej?

          • 2 3

          • a my to mamy embargo na technologie budowy dróg? należy zatem wymagać w przetargach tejże automatyzacji .

            • 7 0

          • Tak maszyny dostali od św. Mikołaja i zasilane są energią słoneczną.

            • 1 1

  • Likwidować przejścia podziemne! (14)

    Mokry sen projektantów z lat 70.

    • 119 145

    • stójmy w korkach i na światłach (4)

      "by żyło się lepiej"

      • 39 43

      • Przy liczbie samochodów i ogólnej budowie miasta (3)

        korki są pewne. I nie są winne przejścia dla pieszych czy skrzyżowania.

        Winny jest nadmiar samochodów na ulicach.

        Trochę tak, jakby oskarżać lekarzy o wysokie odsetek śmierci wśród palaczy.

        • 11 13

        • Idąc Twoim tokiem myślenia..

          ...po co lekarze skoro i tak prędzej czy później umrzemy.... Korki są pewne to fakt,ale faktem jest również to, że dodatkowe przejście będzie je potęgować.

          • 14 6

        • Popieram !

          • 4 4

        • powiedz kiedy ostatni raz były korki na Podwalu Przedmiejskim w stronę Elbląga? to jest właśnie hipokryzja. Zrobić podobnie jak na Grunwaldzkiej a potem mówić że nie da się poprowadzić tramwaju do skrzyżowania z ul Do Studzienki bo za duży ruch!

          • 2 10

    • (2)

      Ja jako pieszy wole isc przejsciem podziemnym niz stac na swiatlach.
      Potwierdzone codzienna podroza do pracy. Duzo gorzej jest z tym ZTM.
      Autobus zamiast rozkladowych 25min jedzie 45min. Dzien w dzien. I to za cene
      kilka procent nizsza niz bym jechal samochodem.

      Ja jako kierowca tez wole przejscia podziemne, zawsze kolejny zator na drodze mniej.
      Co do swiatel, to gratuluje pomyslu z tymi przy UW.

      • 26 19

      • (1)

        Zatory powodują kierowcy swoimi samochodami. Nikt inny.

        • 10 15

        • dobrze ze nie piesi swoimi samochodami

          albo kierowcy nie swoimi samochodami :)

          • 9 2

    • No to dołóż te 17 mln z własnej kieszeni i jazda - może zmienią nazwę ulicy na twojego imienia

      • 4 8

    • czyli lepiej sterczeć na przejściu i czekać na światła niż szybko przejść pod ziemią? (1)

      a tramwaje, autobusy? lepiej żeby dłużej jeździły przez dodatkowe przejścia?

      • 13 1

      • Tunelem ludzie na wózkach i osoby starsze nie przejdą - są odcięci bo brak nazeimnego przjeścia.

        • 0 1

    • a może ty coś przespałeś (1)

      150 metrów od Podwala, na Okopowej budowane jest nowe przejście podziemne. Z tego co wiem jest na ukończeniu.
      Budują to dla mojego i twojego bezpieczeństwa.
      I to nie lata 70, a rok 2017.

      • 12 2

      • Przestańcie się kłócić Polacy

        • 5 3

    • jako pierwsze zlikwidować obok Dworca PKP i pozwolić ludziom przechodzić przez tory

      • 4 6

  • Moze przy okazji (4)

    Remontu należy zainstalować systemy emitujace smród uryny, moczu, szczocha aby było swojsko...

    Dlaczego zawsze tunele śmierdzą fuu, za lanie w tych przejsciach powinna być kara wycięcia narzędzia zbrodni!!

    • 88 11

    • Dokładnie, to już kładka lepsza. (3)

      Przynajmniej kładki nie oszczają, a nawet jeśli, to wiatr wywieje smród. Tunel stwarza też wrażenie bardziej niebezpiecznego, bo jest zamkniętą przestrzenią.

      • 10 10

      • (1)

        Wspaniale! Zróbmy kładki jak nad obwodnicą, na pewno będzie komponować sie z sylwetą głównego miasta!

        • 4 5

        • Nie napisałem, że tam należy postawić kładki.

          Stwierdziłem tylko ogólnie, że już z dwojga złego lepsze są kładki. Nowiutkie tunele pod torami na Oruni są w takim stanie, że z obrzydzenia wolę sterczeć pod szlabanami.

          • 7 3

      • Problem z kładkami

        jest taki, że zimą są oblodzone i pełne śniegu

        • 3 1

  • No a inwestcja mniała ruszyć już za chwile....... (3)

    Miasto przyjazne pieszym pełną gębą

    • 56 25

    • Czego to się nie robi dla świętej przepustowości (2)

      blachosmrodziarze się ucieszą

      • 32 45

      • a ped**arze nadal będą (1)

        utrudniać życie kierowcom, jak i pieszym...

        • 17 17

        • Bucu

          Spójrz sobie jak wygląda 'ścieżka' rowerowa od Okopowej w kierunku Elbląskiej.
          Dziura na dziurze pomalowana farbą zastawiona samochodami.
          Wstyd i kpina z mieszkańców, że coś takiego wlicza się do statystyk ilości dróg rowerowych

          • 7 4

  • (5)

    Wystarczy nie kraść a pieniądze się znajdą

    • 74 36

    • Racja sołtysowo

      • 17 3

    • (3)

      Jakos sie Jarkowi nie sprawdzilo

      • 8 3

      • W sensie, że jak przestał okradać mamę, to starczało, czy co? (2)

        Teraz po kolei:
        1. Nikt nie jest winny, póki nie udowodni mu się winy.
        2. Kradzież jest przestępstwem.
        3. Aby mówić o zainstnieniu przestępstwa trzeba je udowodnić.
        4. Komu i za jaką kradzież udowodniono przestępstwo?

        z 1-4 wynika:
        1. Nikt nie został skazany za kradzież.
        2. Z powyszego - nie było kradzieży.

        Jeśli ktoś mówi, ze wystarczy nie kraść, to niech jeszcze powie kto, ile i kiedy ukradł. Dlaczego pisiaki ukrywają złodziei?!

        • 3 3

        • Sam sobie zaprzeczasz w ostatnim zdaniu.

          • 1 0

        • I tu dochodzimy do sedna, dlaczego trzeba reformy sądownictwa

          kontynuując ten scenariusz - miał ktoś dowód, ze przewal, że kradną. Komusze sady uniewinnialy, nie widziały problemu. I tak od 89, ale tylko dla swoich. Naprawdę niewinnych niszczono.

          • 0 0

  • Kolejna inwestycja pod deweloperów (6)

    I pół miasta będzie zakorkowane, zwłaszcza jak Forum Radunia otworzą. Kto tym razem przygarnął mieszkanie po promocji?

    • 94 55

    • (5)

      Po pierwsze nie ma takiego czegoś jak Forum Radunia lecz Forum Gdańsk będzie, a przejścia naziemne są koniecznością!

      • 19 22

      • Chyba na wsi

        • 23 5

      • Koniecznością to są czynności wegetatywne - reszta jest kwestią potrzeb i ich oceny

        A to ocena społeczna jest taka sama jak przy przejściu przy Dworcu Głównym - oszołomy z FRAG-u i obcisłogaci terroryzują 95% społeczeństwa swoimi chorymi wizjami. Na koszt tych 95%. A potem mamy takie kwiatki jak ścikeżka rowerowa przy Sądzie na Nowych Ogrodach dwa razy szersza od chodnika dla pieszych, których są tam tysiące- zaś pedalistów.

        • 11 4

      • a z czego wynika ta konieczność ? (1)

        bo na pewno nie z bezpieczeństwa pieszych, teraz nikt nie przebiega w poprzek jezdni, ale jak będzie przejście, to niejeden się znajdzie co na czerwonym będzie przebiegał, bo na tramwaj czy autobus będzie chciał zdążyć
        Tunele budowano nie tylko ze względu na przepustowość ale głównie mając na względzie bezpieczeństwo pieszych ( np. dzieci )

        • 11 4

        • Konieczność wynika z lenistwa obcisłogacich

          Są za leniwi, żeby sprowadzać lub wprowadzać swoje bolidy po schodach, są za leniwi, żeby przestrzegać jakichkolwiek przepisów ruchu drogowego. Są też za chciwi żeby partycypować w kosztach swoich zachcianek i dlatego nie chcą płacić OC.
          Są za leniwi, żeby jeździć swoimi bolidami gdzieś dalej, więc wpieprzają się z nimi za free do KM i pociągów i jeszcze krzyczą, że za mało miejsca na ich "merole"na 2 kołach.
          Za to z ich podatków, to można co najwyżej piaskownice wybudować. Ale za to krzyczą najgłośniej. A ilu ich jest? 5, może 10% społeczeństwa? A wpływy podatkowe od tej "klasy średniej" jak się sami nazywają ile wynoszą? 1, może 2%?

          • 9 6

      • ja nie !

        • 1 0

  • Drogi nie zrobią bo kasa pojdzie na sylwestra i orkiestrę świątecznej pomocy (5)

    A my z Elbląga po dziurach codziennie musimy dojeżdżać do pracy.

    • 26 63

    • Możecie pracować u siebie

      • 17 0

    • Wy z Elbląga jeśli codziennie przyjeżdżacie do Gdańska to możecie dojechać do Pruszcza i przesiąść się na pociąg

      Albo zamieszkać w Gdańsku. Zapraszamy.

      • 10 1

    • Na Podwale likwidują tunele i robią przejścia a 200 metrów dalej na Okopowej było przejście to zlikwidowali i zrobili tunel

      • 6 0

    • nie musisz

      nic nie musisz

      • 0 1

    • przeprowadź sie do Gdańska

      i tu płać podatki m.in na drogi. Zapraszamy :)

      • 6 0

  • Jak się teraz obudzą inwestycje

    To wszystkie przetargi będą tak wyglądać. Kto jest jest z branży ten wie. Cały kraj się za przeproszeniem zes*a, bo zwyczajnie nie ma tyle firm wykonawczych i pracowników, ile jest/będzie potrzeba niedługo.

    • 40 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane