• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa nawierzchnia Długiego Targu: jest zgoda konserwatora zabytków

Michał Stąporek
26 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Zniszczona i wykonana z wielu materiałów nawierzchnia Długiego Targu przejdzie niebawem remont. Konserwator zabytków porozumiał się w tej sprawie z miejskimi urzędnikami. Zniszczona i wykonana z wielu materiałów nawierzchnia Długiego Targu przejdzie niebawem remont. Konserwator zabytków porozumiał się w tej sprawie z miejskimi urzędnikami.

Nawierzchnia środkowej części Długiego Targu będzie bardziej gładka, a jej boki - bardziej historyczne - konserwator zabytków zaakceptował koncepcyjny projekt remontu najważniejszej ulicy Gdańska. Ma ona być ułożona w większości z ciemnoszarej, granitowej i prostokątnej kostki. Szare płyty granitowe zostaną usunięte, a mała kostka, którą dziś wypełnione są dziury w nawierzchni, trafi na boki Długiego Targu.



Prostokątna kostka na środku Długiego Targu



Nawierzchnia Długiego Targu powinna być przede wszystkim:

Dwa centralne pasy Długiego Targu ma pokrywać większa, ciemnoszara, granitowa kostka prostokątna, o wymiarach ok. 10-12 x 18-20 cm.

Konserwator oczekuje jednak, że kostka będzie ciemniejsza niż ta, którą przedstawili mu pracownicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Nowa kostka ma zastąpić znajdujące się dziś w tym miejscu płytki granitowe (w większości popękane) oraz ciemnoszarą, małą granitową kostkę o wymiarach ok. 10 x 12 cm, którą wypełnione są pęknięcia w płytkach.

- Płyty granitowe, jako całkowicie ahistoryczne, muszą zniknąć z Długiego Targu - zdecydował wojewódzki konserwator zabytków w Gdańsku Igor Strzok.
Na życzenie miasta konserwator zgodził się, by górna powierzchnia nowej kostki była płomieniowana. Jednak z uwagi na bezpieczeństwo pieszych sugeruje, by wykonawca wybrał jednak nawierzchnię groszkowaną.

Dlaczego?

Płomieniowanie granitu: co to jest i jakie są efekty



Płomieniowanie to zabieg polegający na włożeniu granitowych elementów do pieca o temperaturze bliskiej tysiąca stopni. W efekcie bardziej miękkie frakcje kamienia ulegają złuszczeniu i powierzchnia nabiera charakteru nieco szorstkiego. Jednak różnice poziomów pomiędzy fragmentami wystającymi a zagłębionymi są tak małe, że stają się niewyczuwalne.

Dodatkowo wierzchnia warstwa granitu jest na tyle osłabiona wysoką temperaturą, że początkowo szorstkie powierzchnie ulegają w naszym klimacie i przy dużym ruchu pieszych dość szybkiemu ścieraniu. Stają się więc dość gładkie, co może sprawić, że po deszczu i w czasie mrozów będą śliskie.

W przypadku nawierzchni groszkowanej takiego zagrożenia nie ma.

Środkowa część Długiego Targu ma zostać ułożona z gładkiej kostki granitowej, ale ciemniejszej niż na prezentowanym powyżej zdjęciu. Środkowa część Długiego Targu ma zostać ułożona z gładkiej kostki granitowej, ale ciemniejszej niż na prezentowanym powyżej zdjęciu.

Boki Długiego Targu z małej, kwadratowej kostki



Mała, ciemnoszara kostka, która dziś znajduje się na dwóch centralnych pasach Długiego Targu, ma posłużyć uzupełnieniu nawierzchni w pasach bocznych.

Pasy boczne będą także posiadały rysunek "kraty", wykonany identycznie jak w pasach centralnych, z ciemnej granitowej kostki łupanej o wymiarach 10 na 10 lub 12 na 12 cm.

Oznacza to, że dwa pasy centralne otrzymają bruk o bardziej wyrównanej powierzchni, a pasy boczne utrzymają charakter nawierzchni bardziej chropowatej, odpowiadającej tradycyjnej.

Środkowy pas wyremontowanego Długiego Targu wykonany zostanie z prostokątnej granitowej kostki o gładkiej nawierzchni. Po bokach znajdzie się mniejsza kostka, także granitowa. Środkowy pas wyremontowanego Długiego Targu wykonany zostanie z prostokątnej granitowej kostki o gładkiej nawierzchni. Po bokach znajdzie się mniejsza kostka, także granitowa.

Prace na Długim Targu mogą ruszyć jeszcze w tym roku



Pod koniec stycznia dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni szkicował możliwy harmonogram prac na Długim Targu.

- Jeśli konserwator zaakceptuje naszą koncepcję, to od razu bierzemy się do pracy - deklarował Mieczysław Kotłowski. - W ciągu miesiąca powstanie projekt budowlany, który przedstawimy konserwatorowi do zatwierdzenia. Po wydaniu przez niego decyzji zamówimy projekt wykonawczy oraz rozpiszemy przetarg na remont nawierzchni Długiego Targu. Wykonawca będzie musiał zacząć od zamówienia odpowiedniej liczby kostek i gdy ją otrzyma - przystąpi do prac.
Zdaniem dyrektora GZDiZ brukarze weszliby na Długi Targ po zakończeniu tegorocznego sezonu letniego i zeszliby z niego przed latem 2021 roku.

Remont nawierzchni to nie rewitalizacja Długiego Targu



Planowany przez ZDiZ i uzgadniany z konserwatorem remont nawierzchni Długiego Targu nie jest częścią kompleksowej przebudowy tej ulicy. Przebudowa wymaga znacznie poważniejszych prac projektowych, do których wytyczne konserwator dopiero opracuje, w kontakcie z Narodowym Instytutem Dziedzictwa. Taki remont nie odbędzie się zapewne wcześniej niż za kilka lat.

Docelowa rewitalizacja Długiego Targu powinna, zdaniem Igora Strzoka, opierać się na wykorzystaniu tradycyjnej dla tego miejsca:

  • kostki rzędowej prostokątnej,
  • kostki łupanej kwadratowej,
  • dużych płyt granitowych, tak zwanych balastowych, które bardzo często stosowano, począwszy od XIX wieku.

Nie chodzi jednak o równo cięte, nowoczesne płyty z jasnego granitu, jakie niedawno ułożono np. na ulicy Rajskiej.

Odbudowa przedproży i zaznaczenie rynsztoków



- Długi Targ to "salon renesansowego Gdańska" i nie powinien być poligonem doświadczalnym zwolenników układania płytek - uważa Igor Strzok.
Zdaniem konserwatora na Długim Targu jest też miejsce dla zaznaczenia, a być może i odbudowy niektórych przedproży na północnej pierzei, a niewykluczone jest także zaznaczenie dawnych brukowanych rynsztoków.

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • To nie tak (16)

    Po co remontować nawierzchnię Długiego Targu, jeśli ona ma jedynie służyć do chodzenia. Nie jeździmy po niej autem i nie odczuwamy dyskomfortu, kiedy wpadamy w dziurę. Tyle pieniędzy, a ludzie i tak nie odczują różnicy, ponieważ wszyscy patrzą się na piękne, gdańskie zabytki. Lepiej tę pieniądze zainwestować w remonty jezdzni.

    • 54 177

    • Chodzi o estetyke reprezentacyjnego miejsca (5)

      • 21 7

      • Estetyka (1)

        Co może być estetycznego w chodniku? Estetyczna jest architektura wokół

        • 4 39

        • Co może być estetycznego w Twojej podłodze? Masz klepisko?

          • 26 4

      • estetyka jest taka ze z kazdej bramy wali moczem i smieciami (2)

        • 11 9

        • To nie wina bram, tylko

          ludzi.

          • 18 1

        • ...należy więc Przywrócić Historyczną powierzchnię tego traktu

          znaczy po całości *Błoto* i radośnie porozrzucane wszędzie *Końskie Kupy* do tego pod kamienicami rozmyte *pomyje* i *kał* ;)))))))

          • 1 1

    • (2)

      Właściwym adresatem twojego postulatu jest UM.

      • 3 8

      • To nie postulat (1)

        A opinia, umieszczona w dziale "opinie" dotyczące artykułu.

        • 5 4

        • Tzn., że chyba nie rozumiem, co to jest opinia.

          • 1 0

    • Bo nie każdy lubi łazić po kałużach.

      A takowe się tworzą na nierównej powierzchni. NMZC

      • 14 2

    • Nie masz racji . W tej chwili nawierzchnia na Długim Targu i ul. Długiej przypomina bigos na winie - co się nawinęło pod rękę to tym wykładano te ulice . Teraz przynajmniej będzie to usystematyzowane , zapanuje jakiś ład architektoniczny .

      • 21 6

    • Lepiej te pieniądze zainwestować w trwałe usuwanie samochodów z starej części miasta by ludzie spacerując mogli w normalnych warunkach podziwiać te zabytki.

      • 10 9

    • (1)

      dokladnie. powiem wiecej. dlugi targ powinien byc pod ziemia jak przejscia podziemne a na powierzchni powinny jezdzic samochody aby kompaly sie w blasku slonca. to lepiej dla pieszych bo nie bedzie im padalo na glowy

      • 6 7

      • a piesi powinni wcale siedziec w domu aby nie przeszkadzać autom i wychodzic tylko w godzinach policyjnych

        po zmroku aby nie zakłócać ruchu

        • 14 2

    • co za bzdury wypisujesz na Długim Targu pojawia się wbrew poorom sporo aut jak:

      Śmieciarki, karetki pogotowia, Policja, dostawcy, nawet autobus 101 przez zieloną bramą a w czasie jak są organizowane koncerty to i sporo ciężarówek ze sprzętem dowożącym scenę itd. wg twojego bzdurnego myślenia po jednym sezonie była by kostka cała do wymiany

      • 3 2

    • to nie tak

      Spróbuj przejechać Długą/Długim Targiem wózkiem inwalidzkim lub "balkonikiem". Od razu zobaczysz, że dyskomfort jest potężny. Kwestia ładu architektonicznego - teraz płyty są od Sasa, do Lasa- to też potężny argument dlaczego ten remont jest potrzebny.

      • 13 2

  • (6)

    " Długi Targ to "salon renesansowego Gdańska" i nie powinien być poligonem doświadczalnym zwolenników układania płytek - uważa Igor Strzok." Nareszcie ktoś rozsądny zabrał głos.

    • 129 32

    • Skandaliczny pomysł (1)

      Gdańsk zawsze się wyróżniał w całej Polsce liczbą losowych materiałów nawierzchni. Ostatnio naliczyliśmy siedem. To trochę tak, jak ta kostka warszawska. A teraz będzie jednolicie i nudno jak w jakimś Krakowie. Ble ;(

      • 18 5

      • Dobre:)

        • 12 2

    • Jak nazwać taką logikę? (3)

      Konserwować to można coś co ma wartość historyczną. Nawierzchnia drogi królewskiej była wielokrotnie przebudowywana. Po 2-ej Wojnie Św. zastaliśmy nawierzchnię kostki rzędowej z torowiskiem tramwajowym, krawężnikami z granitu i chodnikiem z płytek 25x25. I to był jakiś zabytek. Potem zerwano z całego śródmieścia autentycznie zabytkowe płyty granitowe wielkowymiarowe i wyłożono nimi środek "drogi król." Potem różnymi sposobami łatano nawierzchnie. ale to już nie jest zabytek. co więc do tego ma biurokrata zwany Konserwatorem Zabytków (nawiasem biorąc akceptujący taki twór jak kładka nad Motławą na wysokości ul. Mariackiej całkowicie niszczący historyczny widok na Żuraw z Zielonego Mostu). O rodzaju nawierzchni winni decydować inżynierowie drogowcy i kropka.

      • 4 4

      • (2)

        No i co w związku z tym chciałeś nam przekazać? Że skoro wielokrotnie po wojnie zrywano nawierzchnię, to musi być syf, bo materiał nie jest zabytkowy? Dlatego w związku z tym muszą dominować płytki wybrane przez drogowców, którzy kupują najtańsze? O rodzaju nawierzchni w tej części miasta winien decydować WKZ, a nie jacyś anonimowi drogowcy!

        • 8 2

        • i oczywiście mówimy nie, dla jakiejś taniej kostki z marketu (1)

          • 2 2

          • i muszą być zachowane granitowe, duże płyty balastowe

            To już jest moim zdaniem element tożsamości Drogi Królewskiej, pozwalający odczuć jej starość i pradawność. Takie rzeczy rajcują turystów i kochają je mieszkańcy

            • 1 2

  • Blokował blokował a teraz jest zgoda - o co chodzi kaman ? :) (5)

    • 43 52

    • A mógł pogryźć, albo środkowy palec pokazać o_O

      • 20 4

    • o okazanie laski.

      powinno byc z polskimi literami hahaahaha

      • 4 4

    • maliniak chodzio i inne wykończenie bez groszkowania, w tym artykule jest błąd

      bo sugerują jakoby płomieniowanie było zatwierdzone a nie jest. Jest tylko groszkowania i były na ten temat juz ze 3 artykuły na tym portalu

      • 9 1

    • Uwierze jak zobacze ze nie wstrzymal remontu

      • 3 4

    • jak to o co chodzi? przeciez wiadomo

      • 1 3

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • w sumie dobrze ale czyż nie ma pilniejszych ulic do remontu? (4)

    • 38 66

    • Nie ma, dobrze że poszedł po rozum do głowy, albo mu kazali po nagonce na jego i jego urząd (2)

      teraz niech się zgodzi wyburzyć baraki (wg niego niektóre zabytkowe) na ul. Małomiejskiej i na wyburzenie LOT-u

      • 11 13

      • (1)

        Kolejny chłopski filozof dał głos.

        • 8 5

        • Mylisz się

          • 1 3

    • Dokładnie jest sporo ulic zdecydowanie bardziej wymagających remontu

      Lub wszedzie awaryjna kanalizacja

      • 2 3

  • Czy ta nawierzchnia będzie bezpieczna dla taxi, które tam nagminnie jeźdżą? (3)

    To chyba najważniejsza kwestia, bo pieszy i tak się dostosuje.

    • 55 15

    • E tam ja się zgłaszam do przetargu na ul. Długą (1)

      Wezmę na robotę szwagra, Mietka spod Kartuz i ekipę ze Starogardu. Zrobimy polburk tanio i solidnie.

      • 4 6

      • Ale tylko różowy!

        • 1 0

    • czyli że ten remont robią dla taksówkarzy ?

      uff, a już myślałem że dla deweloperów

      • 1 1

  • A z czego będzie... (7)

    A z czego będzie wyłożona Długa? Z obietnic i podwyżek ?

    • 46 38

    • Od obietnic i podwyżek jest Złotousty Pinokio o_O (5)

      • 12 5

      • a to ciekawe (4)

        W Gdańsku?

        • 5 4

        • (1)

          w gdansku nie ma 500+ i 13 emerytury? no gornikow nie ma to przynajmniej tego rozdawnictwa nie widzimy

          • 3 3

          • I tu się mylisz, koleś. Mamy w Gdańsku Okręgowy Urząd Górniczy, a Petrobaltic zatrudnia coś koło 500 górników i geologów.

            • 1 1

        • A co, Gdańsk leży za granicą Polski i jego nie dotyczą podwyżki i obietnice? (1)

          Ja rozumiem że wam płacą za wpisy, ale udawać że podwyżek żywności i usług nie ma, że cena prądu nie poszła w górę, że nie ma kolejnych podatków zwanych dla niepoznaki opłatami i daninami, to strasznie dziecinne podejście. Jak zamkniesz oczy to problem nie znika.
          Obecny rząd kupuje głosy wyborcze za Nasze pieniądze i to jest skandal, pięćset+, emerytura dla wielodzietnej matki, trzynasta emerytura, podwyżki i kolejne "nastki" dla nierentownych kopalni. Szkoda tylko, że szary Kowalski jest w tym wszystkim na minus.

          • 12 4

          • A co twój wpis ma wspólnego z komentowanym artykułem?

            • 0 1

    • Biurowa

      Ale zeby bezdomnym pomoc

      • 0 0

  • (6)

    Szkoda, że nie będzie torowiska tramwajowego. Wielu turystów nie ma pojęcia, że to była zwykła ulica miasta.

    • 73 35

    • nie na pewno nie ma pojęcia. wszyscy myślą że było tam jezioro :D

      • 26 6

    • Są pajacu książki, albumy. Nie cofajmy się do "średniowiecza"

      • 5 6

    • Zobaczymy co będzie

      jak się okaże że tory tam jeszcze są

      • 5 0

    • Tramwaj jeździł tylko po Dlugiej, nie na Długim Targu! (1)

      • 0 12

      • tramwaj jeździł po Długiej i po Długim Targu

        • 12 0

    • i jaki to ma związek z budynkami?

      czyli zabudową historyczna?

      • 0 3

  • niech sobie puzzle kupią i ułożą w domu, wyjdzie taniej (3)

    • 21 29

    • (2)

      Niech będzie głatka żebym mogła w wysokich szpilkach chodzić na spacer, bo czasem aż ciężko przejść.

      • 1 0

      • (1)

        głaDka.
        Rany julek. Słowniki sobie pokupcie albo do podstawowki wróćcie.

        • 4 0

        • Hahaha

          Julek z dużej, i kupcie, ew. pokupujcie nie "pokupcie". Wiódł ślepy kulawego ;p

          • 0 0

  • piękna jest nasza gdańska starówka (5)

    niech piękne będą i nawierzchnie

    • 71 28

    • Starówki w Gdańsku nie ma. Tu sercem jest Główne Miasto (4)

      Proszę nie robić niepotrzebnych zapożyczeń z gwary warszawskiej.

      • 21 17

      • (1)

        Tylko ktoś kto nie kocha Gdańska może twierdzic, że tu wszystko jest nowe

        • 10 9

        • yy co?

          • 4 4

      • Starówki nie ma, starówka jest.

        Wiem, że język polski nie jest najłatwiejszy, ale wypadałoby go opanować, zanim zaczniesz narzucać innym swoje wymysły :)

        • 14 0

      • mylisz dwa pojęcia

        nie ma Starówki jako dzielnicy miasta, ale jest starówka jako zabudowa architektoniczna

        • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane